5 activiteiten met modder tijdens Modderdag
29 juni 2023

Vandaag is een bijzondere dag, het is Modderdag! Een dag waarop we de creativiteit, nieuwsgierigheid en avontuurlijke geest van onze kinderen vieren. Modderdag is niet alleen een geweldige gelegenheid voor plezier en spel, maar het biedt ook talloze pedagogische voordelen voor de ontwikkeling van onze kinderen. Hier zijn vijf voorbeelden van activiteiten met modder die je kunt organiseren op Modderdag:
Modderglijbaan
Maak een modderglijbaan met een plastic zeil en modder. Kinderen kunnen glijden en zich helemaal onderdompelen in de modder. Het verbetert hun balans, coördinatie en stimuleert fysieke activiteit.
Modderschilderij
Leg grote vellen papier op de grond en geef kinderen verfkwasten. Ze kunnen hun handen, voeten of lichaam bedekken met modder en afdrukken maken op het papier. Dit ontwikkelt hun tastzin, verbeeldingskracht en creativiteit.
Modderige archeologie
Verstop speelgoedfiguurtjes, plastic dieren of schatten in een modderige speelruimte. Kinderen kunnen graven met hun handen of schepjes en de verborgen voorwerpen ontdekken. Dit stimuleert hun nieuwsgierigheid, grove motoriek en probleemoplossend vermogen.
Modderige hindernisbaan
Maak een buitenhindernisbaan met modderige obstakels. Kinderen kunnen springen over modderplassen, klimmen over modderige heuvels en kruipen door modderige tunnels. Dit bevordert behendigheid, evenwicht en risicovol gedrag in een gecontroleerde omgeving.
Modderige speurtocht
Organiseer een speurtocht in de natuurlijke omgeving. Kinderen kunnen verschillende soorten modder, zoals kleiachtige modder, modderpoelen en sporen van dieren, onderzoeken. Dit stimuleert hun zintuiglijke waarneming, wetenschappelijk denken en probleemoplossende vaardigheden.
Belangrijk tijdens activiteiten met modder tijdens Modderdag: Zorg ervoor dat de modder veilig is om mee te spelen, gebruik schoon water en controleer op scherpe voorwerpen. Kinderen moeten geschikte kleding dragen die vies mag worden en kunnen zich na de activiteiten wassen.