Spring naar content

Praten met kinderen

16 maart 2022

praten met kinderen
Group 1457d
Fantaziehuis_logo_do_Pebble lijn groen d6

We kunnen er niet meer omheen. In de krant, op het nieuws en op sociale media gaat het over de oorlog in Oekraïne. Ook op de opvang wordt er over gepraat als kinderen daar behoefte aan hebben. We merken dat het leeft onder de kinderen. De Kindertelefoon krijgt dagelijks flink wat meer aanvragen over de oorlog. Kinderen maken zich zorgen, begrijpen niet goed wat er aan de hand is en hebben vragen. Hoe ga je als ouder het gesprek aan?

De branche organisatie kinderopvang maakt onderscheid tussen een aantal leeftijdscategorieën. Geadviseerd wordt om kinderen tussen de 0-4 jaar weg te houden van het nieuws en gesprekken over de oorlog. Kinderen in deze leeftijdscategorie hebben nog geen besef van het nieuws. Bij kinderen tussen de 4-6 jaar kan je letten op signalen als niet kunnen slapen en niet alleen durven zijn.

Onze pedagogisch coaches hebben een aantal tips hoe je met kinderen vanaf 7 jaar het gesprek kunt aangaan:

– Stel open vragen en luister naar je kind. Het is goed om te weten wat ze denken en daar op aan te sluiten. Check dus eerst wat je kind al weet of wat er in zijn of haar hoofd omgaat. Houd het contact open en reageer als zij het onderwerp inbrengen. Praat er ook niet teveel over, laat het initiatief bij het kind.
– Wees eerlijk en ga niet zomaar verhalen vertellen over de situatie. Er is oorlog, maar zeg ook dat het ver weg is en benoem dat mensen aan het praten zijn om een oplossing te bedenken. Geef aan dat de oorlog ook weer een keer voorbij zal zijn. Bij oudere kinderen kun je een atlas erbij pakken en aanwijzen waar Oekraïne ligt.
– Denk na over hoe jij zelf over de situatie praat in het bijzijn van je kind. Ook wanneer je denkt dat je kind het niet hoort, ze krijgen vaak meer mee dan je denkt.
– In deze tijd is het belangrijk om het sociale media gebruik in de gaten te houden. Op TikTok bijvoorbeeld komen geregeld video’s voorbij die een enorme impact kunnen maken.