Spring naar content

Van de pedagogisch coaches

07 maart 2022

fantaziehuis groepsmoment
Group 1457d
Fantaziehuis_logo_do_Pebble lijn groen d6

Aanwezigheid in een groep vraagt andere dingen van een kind. Er is voor kinderen een groot verschil tussen de thuissituatie en de kinderopvang:

  • in een groep zijn andere gewoontes
  • er gebeurt van alles om je kind heen
  • je kind ontmoet andere kinderen
  • er is veel materiaal aanwezig om te ontdekken

Groepsmomenten bieden unieke kansen om vaardigheden te ontwikkelen, zeker op sociaal gebied. Er ontstaan de hele dag veel spontane ‘leersituaties’: voor het maken van contact, samen spelen, plezier maken en het oplossen van conflictjes. Groepsmomenten kunnen bestaan uit vrije en gerichte momenten. Bij vrije momenten bepalen de kinderen zelf wat er gebeurt, waar over gepraat wordt en hoe ze contact hebben. De kinderen maken dan zelf keuzes waarmee en met wie ze willen spelen. Bij gerichte momenten ligt het initiatief bij de pedagogisch medewerker en brengt zij een onderwerp of thema in. De pedagogisch medewerkers hebben veel aandacht voor de kinderen en hoe de kinderen samen de groepsmomenten beleven, bijv elkaars namen horen, een liedje zingen of een boek lezen. Soms is het groepsmoment tegelijkertijd ook een eetmoment.

Eigen initiatief
We vinden het belangrijk dat kinderen zichzelf kunnen zijn, gezien en gehoord worden en dat ze initiatief kunnen en durven nemen. Bijvoorbeeld dat ze iets kunnen vertellen over wat ze bezig houdt of wat ze hebben meegemaakt of wat ze ergens van vinden. Hier is dan ook tijdens elk groepsmoment veel ruimte voor.

Tips voor thuis
Ook thuis zijn er natuurlijk groepsmomenten. In deze PDF Tips voor thuis kan je meer lezen.